← Wszystkie posty
5 min read

ChatGPT, czyli jak nie marnować czasu podczas rekrutacji

W trzeciej lekcji demo kursu RekruMasters opowiadam, w jaki sposób rekruterzy mogą skutecznie optymalizować swoją pracę. Pokazuję, jak wykorzystać do tego ChatGPT, omawiam inne narzędzia do automatyzacji procesów rekrutacyjnych i podpowiadam, jak pracować mniej, ale mądrzej.

Natalia Bogdan
5 min read

Jak nie marnować czasu podczas rekrutacji?

Osobiście wychodzę z założenia, że lepiej pracować mądrze niż dużo. Dlatego lubię analizować czynności, które wykonuję codziennie i szukać różnych udoskonaleń. Tobie też polecam optymalizowanie, zwłaszcza jeśli mówimy o czasie spędzonym na poszukiwaniu kandydatów.

Ułatwiaj sobie pracę

Zacznij od tego, żeby dokładnie zbriefować Hiring Managera. Upewnij się, że masz dokładne informacje o wymaganiach na dane stanowisko oraz oczekiwaniach Hiring Managera. Dlaczego to takie ważne? Bo od razu pozwoli Ci to skupić się na odpowiednich kandydatach. Świetnym pomysłem na niemarnowanie czasu jest też automatyzacja procesów. Koniecznie używaj ATS, który zrobi wiele rzeczy za Ciebie np.

  • posegreguje aplikacje
  • wyśle wiadomości do kandydatów

Korzystaj też z innych aplikacji. Ja np. bardzo lubię:

  • Calendly do planowania spotkań
  • ChatGPT do tworzenia rozbudowanych feedbacków lub tworzenia ogłoszeń o pracę

Jak używać ChatGPT?

Pokażę Ci teraz, jak używam ChatGPT w mojej codziennej pracy. Po kolei:

  1. Biorę telefon i wchodzę w wyszukiwarkę, gdzie wpisuję: ChatGPT.
  2. Z listy wybieram Chat OpenAI. Zwróć uwagę, że na rynku pojawiło się sporo podróbek, więc wybierz właśnie tego czata, o którego nam chodzi. Co dalej?
  3. Loguję się i wpisuję hasło. Jeżeli nie masz tutaj jeszcze konta, musisz je założyć. Wciskam „next, next i done”.
  4. W pasku na dole wpisuję polecenie dla ChatGPT. Załóżmy, że chciałabym poprosić czata, żeby stworzył wiadomość z informacją zwrotną dla kandydata, który nie przeszedł rekrutacji np. bo źle mu poszły testy.
  5. Wpisuję: „Napisz wiadomość do kandydata, który nie przeszedł rekrutacji z powodu złych wyników testów”. Poprawiam literówki w promptcie i strzałeczka.
  6. Patrzę, co wygenerował ChatGPT (zobacz, jak mega szybko to zrobił!). I tak naprawdę jego odpowiedź jest niemalże wzorcowa, więc można ją skopiować i wkleić do Outlooka czy do innego komunikatora, z którego będziesz ją wysyłać.
  7. Przeklejam treść, ale koniecznie ją personalizuję. Czyli np. zamiast „Szanowny kandydacie”, napiszę: „Szanowna Pani Moniko”, i oczywiście sprawdzę, czy nie w wiadomości nie ma żadnych błędów. Taką wiadomość można też dodatkowo spersonalizować i dostosować nieco do Twojej historii kontaktu z kandydatem.

Jakość, nie ilość czy szybkość

Pamiętaj: skup się bardziej na jakości niż na ilości. Dużo lepiej jest zaproponować jednego mocnego kandydata niż pięciu słabych. Jak to zrobić?

  1. Wykorzystaj rozmowę telefoniczną. Zanim zaprosisz kandydata na rozmowę osobistą, koniecznie zadzwoń do niego i porozmawiaj. Po co? Aby sprawdzić najważniejsze kryteria. Warto stosować też formularze aplikacyjne, w których zapytasz kandydatów o kluczowe umiejętności. Pozwolą Ci one przefiltrować osoby, których szukasz. Takie filtry stosuj też w bazie kandydatów. Jak? Jeżeli szukasz np. tylko osób, które znają Optimę, wpisz „Optima” w pasku wyszukiwania i nie przeglądaj wszystkich CV.
  2. Przygotuj scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej, przed jej faktycznym przeprowadzeniem. Miej jasno określoną strukturę rozmowy. To pomoże Ci w skupieniu się na kluczowych aspektach i uniknięciu dygresji. Polecam Ci też dawanie feedbacku w czasie rzeczywistym. Czyli jeżeli już w trakcie rozmowy widzisz, że kandydat nie spełnia kluczowych kryteriów, delikatnie mu to zakomunikuj, zamiast przedłużać cały proces i tracić czas.
  3. Usprawniaj też współpracę z Hiring Managerem. Utrzymuj z nim regularny kontakt, informuj go o postępach albo przeszkodach, jakie napotykasz w procesie rekrutacji. Jeżeli Hiring Manager prowadził już długo rekrutację sam lub zna sporo osób z branży, możesz przed spotkaniami przesłać mu nazwiska osób do weryfikacji, a nawet CV kandydatów lub po prostu link do ich profilu na LinkedInie.
  4. Ustalaj priorytety. Jeżeli masz wiele wakatów do obsadzenia ustal, które rekrutacje są najważniejsze i tymi zajmij się na początku.
  5. Inwestuj w rozwój swoich umiejętności i wiedzy z zakresu rekrutacji, aby działać bardziej efektywnie i mieć świadomość nowych narzędzi czy metod. Jeżeli decydujesz się na weryfikację referencji, przygotuj zestaw konkretnych pytań i skup się na najważniejszych aspektach.

Warto też zoptymalizować proces komunikacji z kandydatami. Zrobisz to w prosty sposób, używając np. szablonów wiadomości czy automatycznych przypomnień o spotkaniach. Regularnie analizuj i oceniaj swój proces rekrutacji. Dzięki temu zidentyfikujesz obszary do poprawy i będziesz działać efektywniej.

Jednak nie zapominaj, że jakość rekrutacji jest zawsze dużo ważniejsza niż jej szybkość. Dlatego chociaż optymalizacja procesu pomoże Ci zaoszczędzić czas, nie trać z oczu celu, jakim jest znalezienie odpowiedniego kandydata dla danego stanowiska.

Powodzenia!

Dołącz do RekruMasters!

Więcej czeka na Ciebie w jednym z modułów na kursie RekruMasters. Trwają zapisy na kolejną edycję! Nie przegap okazji, żeby znaleźć się w gronie naszych absolwentów i absolwentek – dołącz do RekruMasters: https://www.rekrumasters.pl/

Do zobaczenia na kursie!

Medium length heading goes here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.

Współautorzy
Natalia Bogdan
This is some text inside of a div block.

Zapisz się na newsletter

Lorem ipsum
Zapisując się akceptujesz Politykę Prywatności oraz wyrażasz zgodę na dołączenie do newslettera RekruMasters prowadzonego przez Natalię Bogdan i BRAVE Courses sp. z o.o. Spokojnie, nie spamujemy i w każdej chwili możesz się wypisać :)
Jesteśmy w kontakcie!
Coś poszło nie tak.
Spróbuj ponownie.
Udostępnij